lørdag 2. juni 2012

Dag 10-16 - Gjenforening med Bendik - Hon Ting joins in - Rafting i Slovenia - Tandemsykling


Dag 10-12: Vi dro en kronglete vei fra Wien, gjennom Villach i Østerrike og Jesenice i Slovenia, til…..wait for it….**drumroll**: Paradiset. Jeg tenker at himmelen er en kopi av denne koselige lille byen kalt Bled i Slovenia. Bled er bygget rundt Bled Jezero, en turkis-farget innsjø, og i midten av denne innsjøen lå en øy med en kirke. Hostellet vårt het til og med Traveller’s Haven, og det var akkurat det det var: fin utsikt, perfekt service, kjøkken, gratis wifi osv osv osv…. Vi skulle bo i rom sammen med tre irer (ikke det at det spiller noen rolle at de er irer, men tenkte det var worth mentioning). Vi tok en sykkeltur rundt innsjøen og det var vel en ganske psykedelisk opplevelse, når innsjøen er omringet av en park. På sykkelturen møtte jeg en gammel mann som satt ved innsjøen og malte øya med kirken. Jeg fikk lyst til å ta bilde av denne mannen, fordi han så ut som et interessant objekt der hvor han malte, men han så litt skummel ut ved første øyekast. En aussie fra hostellet rådet meg til å ta bilde av noen andre i stedet, men jeg tenkte: screw it, jeg går og snakker med han. Det viste seg altså at denne gamle mannen kunne engelsk (ble overraska over at alle slovenerne vi snakka med her kunne engelsk; det virker utbredt). Vi begynte å snakke sammen og det var veldig hyggelig egentlig. Han sa han satt der hver dag og malte, fordi det var fredelig og jeg må si jeg misunnet tilværelsen hans. Jeg bestemte meg for å kjøpe et av bildene hans. Senere denne dagen dro vi alle sammen til kløften Vintgar. Det tok omtrent en time å gå opp de bratte bakkene, omtrent en time å gå i gjennom hele kløften, og enda en time for å komme seg hjem igjen. Mens vi var der bestemte jeg og Bendik oss for å bade i det iskalde vannet (noen av dere har kanskje sett videoen på facebook). Vi holdt på å feige ut, men det måtte gjøres.

Dag 12-13: Planen for dagen etter var at vi skulle dra og rafte i elven Sôca (white water rafting - grade III/IV). Mikkel klarte dessverre å få strekk i ryggen da han skulle kaste en tom pizza-eske (som jeg for øvrig tok ut av søppelkassa igjen siden den tok for mye plass). Dermed kunne han ikke bli med og det ble derfor bare meg og Bendik. Det var et heldagsopplegg kalt Emerald River Adventure. Gruppen vår besto av oss og to andre amerikanske jenter. Vi kjørte rundt med en sjåfør hele dagen, haiket litt, så noen fine fosser og elver/fjellbekker, litt fjellklatring og selvsagt raftinga. Det var awesome. Tror de andre var litt bekymret siden Bendik hele tiden snakka om å velte båten (flåten? gummibåten?), men det gikk fint. Etter en slitsom dag endte jeg og Mikkel opp på Casino Bled. Mikkel gikk ut derfra med en fortjeneste på 50 euro, men kan ikke si det samme om meg. Dagen etter var det på tide å komme seg til Italia og møte Hon Ting. Etter åtte timers reisetid med fem forskjellige tog var vi fremme i Pisa. Planen var først å bo i Firenze noen dager, men det var vanskelig å finne et hostell som ikke var fullt eller bare plain dårlig, med negative anmeldelser (det var noen som skrev at de kom til et hostell, også var det ingen der). Dermed bestemte vi oss for å bruke Pisa som en hub, og ta dagsturer til andre steder istedenfor. Vi ankom Pisa onsdag kveld og havnet i hostellrom med tre andre. Slitne som vi var ble det noe lasagne og rødvin, og litt sosialisering før sengetid klokka 2.

Dag 14-16: Vi reserverte bare en natt i hostellet i Pisa, ettersom noen av oss var ute etter et billigere alternativ. Bendik var ikke en av dem, så han booka seg plass på hostellet frem til mandag. Vi møtte Hon Ting rundt 11 tida og spiste frokost med han på en koselig liten kafe, så det ble nok focaccia, panini, sjokolade brioche, juice og kaffe til frokost. Etter det dro jeg og Mikkel for å finne en campingplass. Vi gikk rundt i halvannen time for å finne frem og fant ut at det gikk et tog som bare bruker ti minutter. Greatness at its greatest I guess. Vi fant ut at det billigste var å “couch-surfe” på hostellet. I praksis så vil det si at hostellet var full-booket, men vi fikk sove på sofaen i “common-room” for en billigere penge. Ganske grei løsning, med tanke at den eneste forskjellen er at folk går forbi soveplassen din konstant på morgenen. Dagen etter sto vi opp tidlig for å dra på en dagstur til Firenze. Vi (da mener jeg meg selv) var greit utmattet, og det er mulig vi ikke fikk mest mulig ut av turen. Vi gikk rundt og så på bygninger alle andre så på, spiste lunsj, diskuterte hvordan vi hadde sett alle bygningene i Assassin’s Creed (guys… right?) og avslutta med en utsikt over byen før hjemturen. På kvelden hang vi med de som driver hostellet – hyggelige mennesker.  
Dag 16, i dag: Planen var å dra til den lille byen Lucca tidlig på morgenen, men det ble en del vin på meg og Mikkel kvelden før, slik at det ble vanskelig å rekke toget. Bendik og Hon Ting dro i forveien, mens jeg og Mikkel fant igjen formen. Lucca er en fin liten by med koselige gater og kaféer. Vi bestemte oss for å leie en tandemsykkel for fire, fordi Hon Ting tvang oss til det (noe vi etter hvert var svært glade for). Deretter kjørte vi avgårde på bilveien med mål om å komme oss til djevelbrua (vet ikke hvordan Bendik hører om slikt). Vi fant i midlertidig ut etter en time og syv km at det gikk altfor treigt på en tandemsykkel. Bendik sa det var syv km til djevelbrua, men viste seg at 20 km var mer riktig så vi bestemte oss for å snu. Vi kjørte for det meste på bilveien, så vi tenkte at det ville bli en del tuting fra sinte italienere, men vi ble overrasket over hvor godt de likte oss. Det var mange som smilte og tutet og heiet og tok bilder osv osv… Ganske moro. Da vi kom oss tilbake til byen fant vi ut at kjedet på den ene siden av sykkelen hadde falt av slik at Mikkel og Bendik hadde egentlig tråkket oss frem ¾ av turen. Jeg og Hon Ting var greit forundret over hvorfor de andre klagde over tyngden hele tida.

(Beklager mangelen på detaljer, men jeg er sliten =) )

Vi dro en tur innom en gitarsjappe på veien hjem, slik at jeg og Mikkel kunne få roet ned gitarspillings-abstinensene våre (15 dager uten er ikke sunt for oss). Til middag ble det 1.5 meter pizza (dere får la fantasien deres lage et bilde for dere).

Nå er jeg endelig up-to-date med bloggen. Altså skriver jeg ikke om ting som skjedde for 5 dager siden lenger. Nå skal vi spille poker. Hilser fra Pisa.

- Manu



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar