Hey!
Amsterdam
Amsterdam
Så da jeg åpnet øynene sto to sikkerhetsvakter der, og de spurte meg om hvor vi skulle. Morsomt nok klarte jeg ikke å huske hvor vi faktisk skulle. Enten var det fordi jeg lå der og halvsov, eller fordi vi hadde reist med så mange tog de siste timene. Jeg klarte etter hvert å si at vi skulle til Frankfurt. Sikkerhetsvaktene ville ikke stort; de ville bare at vi skulle flytte oss ned til venterommet på perrongen, istedenfor å ligge der hvor alle gikk fordi hele tida - fair enough. Etter et par timer til med dårlig søvn var vi på toget og sov videre til Frankfurt.
Da vi kom frem til Frankfurt fant vi ut at det bare tok fire timer til Amsterdam (høyhastighetstog som kjører 200 km/h). Med tanke på at det ikke var mange dager igjen av turen bestemte vi oss for at vi skulle reise videre med en gang, og slik førte det til at vi i løpet av 24 timer satt på tog i nærmest 20 timer. Vi var nok greit utslitte da vi kom frem til Amsterdam. I tillegg hadde vi klarte å booke oss inn på et kristent hostell, ved navn Shelter City, som faktisk lå i selve Red Light District. Først virket det som det var en del regler å følge; det var f. eks ikke lov til å drikke, eller være påvirket av, alkohol på hostellet. Også var vi litt bekymret for at det bare var ekstrem-religiøse folk her som ikke ville komme overens med oss (eller motsatt). Men faktisk var det ganske greit. Det var mest de som jobbet her vi kom i kontakt med. På kvelden bestemte vi oss for å være med i en bibel-diskusjon, for vi tenkte det kanskje ville være moro å se hvordan det er i slike religiøse møter. Vi ble egentlig positivt overraska over hvor kult det var, for de som var med var dedikerte kristne, men de kunne ta en spøk i blant. Slik kom vi i kontakt med en del gode mennesker, noe som gjorde at vi ble i Amsterdam en natt til. I Amsterdam opplevde vi det meste. Vi tok en dag hvor vi sykla rundt omkring i byen, og jeg må si at det å sykle i Amsterdam er som å kjøre bil i Oslo sentrum.
Ja, vi så også Red Light District. Må si det var trist å se hvordan hundrevis av kvinner står bak glassvindu og promoterer kroppen sin slik. Vi fikk vite at mange av kvinnene har havnet der via trafficking, og at 95 % av kvinnene ikke har lyst til å være der (ikke overraskende tall), men de har ikke noe valg for de trenger pengene. Heller ikke kult å se hvordan mange grupper med med menn behandler dem som noe annet enn de menneskene de er. Prøver ikke å høres ut som en helt...men reality sucks, I guess..
Hamburg
Ettersom jeg har noen færre dager til rådighet på denne turen, var det på tide for meg å dra videre til Hamburg. Hon Ting ble med meg, mens Bendik og Mikkel ble igjen i Amsterdam. I Hamburg møtte vi en fra CouchSurfing, og vennene hennes. Og var nok godstemning da Tyskland slo Nederland (litt morsomt at vi var i Tyskland, mens Bendik og Mikkel var i Nederland). Bra kveld.
Nå stikker jeg og Hon Ting for å møte Mikkel på togstasjonen. Vet ikke hvor Bendik er...ikke no nytt..
- Manu
Ja, vi så også Red Light District. Må si det var trist å se hvordan hundrevis av kvinner står bak glassvindu og promoterer kroppen sin slik. Vi fikk vite at mange av kvinnene har havnet der via trafficking, og at 95 % av kvinnene ikke har lyst til å være der (ikke overraskende tall), men de har ikke noe valg for de trenger pengene. Heller ikke kult å se hvordan mange grupper med med menn behandler dem som noe annet enn de menneskene de er. Prøver ikke å høres ut som en helt...men reality sucks, I guess..
Hamburg
Ettersom jeg har noen færre dager til rådighet på denne turen, var det på tide for meg å dra videre til Hamburg. Hon Ting ble med meg, mens Bendik og Mikkel ble igjen i Amsterdam. I Hamburg møtte vi en fra CouchSurfing, og vennene hennes. Og var nok godstemning da Tyskland slo Nederland (litt morsomt at vi var i Tyskland, mens Bendik og Mikkel var i Nederland). Bra kveld.
Nå stikker jeg og Hon Ting for å møte Mikkel på togstasjonen. Vet ikke hvor Bendik er...ikke no nytt..
- Manu